Mitä kaikkia palveluja kirjastot nykypäivänä tarjoavat ja miten otetaan huomioon eri ikä- tai ammattiryhmien tarpeet. Miten nämä palvelut käytännössä toimivat…

Kysytty

Mitä kaikkia palveluja kirjastot nykypäivänä tarjoavat ja miten otetaan huomioon eri ikä- tai ammattiryhmien tarpeet. Miten nämä palvelut käytännössä toimivat ja miten on niiden laita pienissä kirjastoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleiset kirjastot muodostavat Suomessa koko maan kattavan kirjastoverkon, jolla on edelleen yhteydet maailmanlaajuisiin tietovarantoihin. Kysymystäsi voisi jäsentää siten, että ensin selvitetään valtakunnan tasolla olevia yleisten kirjastojen keskitettyjä palveluja ja sitten kaupungin/kunnankirjastojen palveluja, asiakkaan näkökulmasta. Yleisten kirjastojen yhteiset, keskitetyt verkkopalvelut on esitetty osoitteessa http://www.kirjastot.fi/ . Parhaan kuvan saat asiasta, kun itse tarkastelet sivuja. Eräs yleisten kirjastojen tärkeä palvelumuoto on jäsennellä tietoverkoissa olevaa materiaalia ja helpottaa sen löytämistä. Sivuilla on erikseen otettu esim lapset huomioon. Tiedottaminen ja asiakkaiden opastaminen tiedonhaussa ja kirjastonkäytössä ovat myös keskeisiä palvelumuotoja.
Yksittäisen kaupungin- tai kunnankirjaston palveluista saat kuvan perehtymällä jonkin kirjaston kotisivuihin. Helsinkiläisenä suosittelen Helsingin kaupunginkirjaston pääsivua osoitteessa http://www.lib.hel.fi/ . Siellä on aika kattavasti esitelty, mitä palveluja on saatavilla, myös eri kohderyhmille (esim. lukihäiriöiset). Huomaa hakemisto. Sitä selaamalla löytyy myös erilaisia kirjaston palvelumuotoja, esim. kotipalvelu, palvelut sairaaloissa ja laitoksissa oleville, lasten kirjavinkkaus ym. Eri ammattiryhmien tarpeet otetaan huomioon siten, että eri toimipisteet valitsevat kirjallisuutta ottaen huomioon toimintaympäristönsä tarpeet, esim. oppilaitokset.
Koska haluat tietää myös pienten kirjastojen palveluista, ehdotan, että menet taas yleisten kirjastojen verkkopalveluiden sivulle http://www.kirjastot.fi ja alat katsella kohdasta Kunnan ja kaupunginkirjastot pienten kuntien kirjastojen kotisivuja. Mikään ei myöskään estä Sinua ottamasta yhteyttä johonkin valitsemaasi kirjastoon, ja kysymästä sieltä, minkälaisia palveluja on tarjolla.