Mitä eroa on Aleksi ja Arto tietokannoilla ?

Kysytty

Mitä eroa on Aleksi ja Arto tietokannoilla ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Artosta saat lisätietoja Helsingin yliopiston kirjaston sivulta http://www.lib.helsinki.fi/kirjastoala/linnea/ARTO.htm - täältä löydät luettelon Artoon indeksoitavista lehdistä ja tiedontuottajista.
ARTO on uusien kotimaisten artikkeleiden viitetietokanta. Aineistoa on kattavimmin 1990-luvun alusta, mutta myös vanhempaa artikkeliaineistoa koskevia viitteitä on runsaasti. ARTOon rekisteröidään artikkelit kattavasti n. 1000 jatkuvasti ilmestyvästä aikakauslehdestä (ns. vastuulehdet). Tiedot tallennetaan kuukauden sisällä lehden ao. numeron ilmestymisestä. Lisäksi ARTOon tallennetaan kuhunkin aihealueeseen liittyviä artikkeliviitteitä lukemattomista muista lehdistä ja kokoomateoksista. Artikkelitietueet ovat kaikilta tiedon alueilta ja tieteellisyyden asteilta.

Aleksista saat lisätietoja Btj-Kirjastopalvelun sivulta http://www.btj.fi/kehyt/kehale.htm - myös siellä on luettelo lehdistä.
Aleksi WWW / On Line sisältää viitetietoja 236 aikakauslehden ja 15 sanomalehden artikkeleista ja arvosteluista. Mukana ovat keskeisimmät kotimaiset aikakauslehdet yleislehdistä eri tieteenalojen pääjulkaisuihin - Annasta Kielikelloon, Suomen kuvalehdestä Synteesiin. Artikkeliviitteiden kokonaismäärä on nyt noin 260 000, ja se karttuu vuosittain noin 30 000 viitteellä. Aikakauslehtiartikkelien viitteitä löytyy vuodesta 1982 ja sanomalehtien vuodesta 1996 lähtien. Uutuutena mukaan ovat tulleet kirjallisuusarvosteluviitteet vuoden 1998 alusta alkaen.

Molemmat artikkelien viitetietokannat ovat käytössä useissa kirjastoissa.