Otsikko
Mitä asioita pitäisi kertoa ja tuoda esille, kun esitellään kirjaston toimintaa päättäjille (kunnanjohtajalle ym.)? Millaisia tällaiset tilaisuudet yleensä…

Kysytty

Mitä asioita pitäisi kertoa ja tuoda esille, kun esitellään kirjaston toimintaa päättäjille (kunnanjohtajalle ym.)? Millaisia tällaiset tilaisuudet yleensä ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi seuraavanlaisia asioita voisi kertoa, annetun ajan puitteissa ja kohderyhmän huomioiden:

- perustoiminnat: tietopalvelu palvelupisteissä/verkon kautta, kaukopalvelu, laitteiden ja pc:n käyttöön ohjaamiset, kouluyhteistyö (ryhmäkäynnit, mikroluokanssa tapahtuvat tiedonhaun ohjaukset)

- erikoistoiminnat: omat tietokannat, jos niitä tehdään (aluetietokannat ja sisältö, muut erikoisaineistot)
- mitä erityisesti tämän alueen kirjastolle on tunnusomaista (maakuntavastuu/ aluevastuu, kirjastojen yhteistyö)
- peruskäyttötilastot: kokoelminen määrät, erikoiskokoelmat, päivittäisten kävijöiden määrät, hankintojen painotukset
- lyhyesti organisaatiosta
- henkilökunta: määrä, koulutus, erikoisosamaaminen
- yhteistyön mahdollisuudet nyt ja tulevaisuudessa
- tulevaisuuden suuntaukset ylipäätään (verkkoaineisto, asiakkaan ohjaaminen, väestön ikääntymisen vaatimukset)
- projektitoiminta: esim. Pohjanportti tai aineiston digitointi.

Esittelytilanteissa voidaan esimerkiksi esitellä kirjaston palveluja ja tiloja kirjastossa paikan päällä.