Mistähän kirjoista ja lehdistä löytyisi tietoa osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä (kulttuuri-, sosiaaliset, yksilölliset ja psykologiset…

Kysytty

Hei!

Mistähän kirjoista ja lehdistä löytyisi tietoa osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä (kulttuuri-, sosiaaliset, yksilölliset ja psykologiset tekijät)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuluttaja- ja ostokäyttäytymisestä on tutkittu ja siitä kirjoitettu paljon. Tässä joitakin uusimpia kirjoja:

- Spent : sex, evolution, and the secrets of consumerism / Geoffrey Miller (2009)
- Buyology : ostamisen anatomia / Martin Lindstrom (2009)
- Big babies, eli, miksi emme kasva aikuisiksi / Michael Bywater (2008)
- Kulutuksen pitkä kaari : niukkuudesta yksilöllisiin valintoihin / toimittaneet Kirsti Ahlqvist ... [et al.](2008)

Lehtiartikkeleja aiheesta esim. nämä:

- Luolamies opetti shoppailun : evoluutio saattaa selittää ostoshimoa, sillä kivikauden geenit suosivat kerskakulutusta (Helsingin sanomat
2009-03-04)
- Miksi shoppailemme? (Mielenterveys, 2009, nro 4, s. 30-31)
- Kulutuksen pitkä kaari (Eviran kaari, 2008, nro 2, s. 23)
- Arvojen ja toiminnan välinen ristiriita kulutuksessa - teoriaa ja haasteita vastuullista kulutusta edistävälle ruuan markkinoinnille ( Futura, 2008, nro 3, s. 47-57, 85)

Myös esim. Joensuun yliopiston Taloustieteen laitoksen sivuilta löytyy tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavaista tekijöistä, sekä myös linkkejä lisätietoon:

http://www.joensuu.fi/taloustieteet/markkinointi/kuluttajamarkkinointi/…

Lisää tietoa kannattaa hakea ainakin Linda- ja Arto-tietokantojen kautta:

http://linda.linneanet.fi/F/?func=find-b-0&con_lng=fin&local_base=fin01

https://arto.linneanet.fi/