Mistä riippuu, käykö joku ennemmin K- vai S-ryhmän kaupassa ostoksilla?

Kysytty

Mistä riippuu, käykö joku ennemmin K- vai S-ryhmän kaupassa ostoksilla?

Vastaus

Vastattu

Kilpailu- ja kuluttajaviraston vuonna 2015 julkaistun kyselytutkimuksen mukaan myymälän sijainti oli selvästi tärkein tekijä sekä pääasiallisen että täydentävän ostospaikan valinnassa. Sijainnin jälkeen myymälän valintaan vaikuttivat eniten omia tarpeita vastaava tuotevalikoima, myymälän tuttuus, varmuus tuotteiden saatavuudesta, korkealaatuiset tuotteet sekä myymälän siisteys ja viihtyisyys. Myös aukioloajat vaikuttivat valintaan.

Perusteet asioinnin keskittämiselle tiettyyn kaupparyhmään vaihtelivat jonkin verran. Kyselytulosten mukaan K-ryhmään keskittäville tärkeimpiä olivat tuotetarjoukset ja myymälän sopiva sijainti, ja he arvostivat kanta-asiakkaille kohdennettuja tuotetarjouksia ja mainontaa, mutta eivät niinkään rahallista palkitsemista keskittämisestä. S-ryhmään keskittäville rahallinen palkitseminen oli tärkeää, he olivat myös halukkaita lisäämään ostosmääriään tavoitellessaan seuraavaa bonusporrasta ja näyttivät myös hyödyntävän kaupparyhmittymän kumppanuusyrityksistä saatavia kanta-asiakasetujaan muita useammin (erityisesti huoltoasema- ja ravintolapalveluita). Ostoksensa hajauttavat puolestaan valitsivat myymälän tarjousten ja edullisten hintojen perusteella.

Lähde:

Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitys: https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/selvitykset/2015/kk…