Mistä vuodesta alkaen on esim seuraavat lehdet: Suomen Kuvalehti, Kotiliesi, Käsityölehti, Kaunis Koti, Helsingin Sanomat, Liittto, Metsästys ja kalastus…

Kysytty

Mistä vuodesta alkaen on esim seuraavat lehdet: Suomen Kuvalehti, Kotiliesi, Käsityölehti, Kaunis Koti, Helsingin Sanomat, Liittto, Metsästys ja kalastus digitallenteina ja löytyvätkö ne esim maakuntakirjastoista vai kustantajien arkistoista? Ovatko tallenteet kenen tahansa luettavissa ja missä? Jos kaikista lehdistä ei ole digitallenteita, niin onko kuitenkin paperiversiot kaikista vuosikerroista ja, missä ne ovat?
Jos ja kun ullakolta löytyy lehtien vuosikertoja lähes sadan vuoden takaa, kannattaako niitä tarjota johonkin vai toimittaa lehtikeräykseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pyhäjärven ja muiden Kirikirjastojen asiakkaiden käytössä on ePress-palvelu, jossa voi lukea yli 200 kotimaista sanomalehteä digitaalisina näköislehtinä, mm. Helsingin Sanomia. Lehtiä voi lukea kirjaston asiakaskoneilta  tai mobiililaitteelta Haapajärven, Pyhäjärven, Haapaveden ja Kärsämäen kirjastoissa. Eli muualla kuin kirjaston verkossa lehtiä ei voi lukea. Lisää tietoa Kiri-kirjastojen sivuilta:

https://kirikirjastot.verkkokirjasto.fi/web/arena/e-press

Toinen e-lehtipalvelu Kiri-kirjastoissa on Flipster. Sen kokoelmissa on valikoima englanninkielisiä aikakauslehtiä. Alla lisää tietoa:

https://kirikirjastot.verkkokirjasto.fi/web/arena/flipster

Kirjastot ja kirjastokimpat hankkivat oikeuksia e-lehtien  asiakaskäyttöön useammalta eri lehtipalvelun välittäjältä, ja palvelut vaihtelevat kunnittain. Samoin se, mitä digitaalisten lehtien tietokantoja yleisten kirjastojen alueellista kehittämistehtävää hoitavilla kirjastoilla (entiset maakuntakirjastot) on vaihtelee. Alla linkki kirjastot.fin sivuille, johon on koottu tietoa kirjastojen e-lehdistä:

http://ekirjasto.kirjastot.fi/elehdet

Sivujen kautta pääsee myös käyttämään Kansalliskirjaston digitoimia lehtiä, joista vuoteen 1929 asti digitoidut aikakauslehdet ovat verkossa vapaasti käytettävissä. Tätä uudemmat, digitoidut aikakauslehdet ovat käytettävissä kaikissa Suomen vapaakappalekirjastoissa, joita ovat Kansalliskirjasto, Turun yliopiston kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Åbo Akademin kirjasto, Oulun yliopiston kirjasto ja Itä-Suomen yliopiston kirjasto. Alla linkki digitoitujen aikakauslehtien luetteloon:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/titles

Kirikirjastoilla ei siis ole käytössä suomenkielisiä aikakauslehtiä digitaalisina luettaviksi. Tiedot paperisten lehtien säilytysajoista vaihtelevat lehdittäin. Tiedot löytyvät Kiri-kirjastojen hausta:

https://kirikirjastot.verkkokirjasto.fi/web/arena

Vanhojen lehtien vuosikerroista kannattaa kysyä lähikirjastosta, samoin kuin lehtien lahjoittamisesta kirjastolle.