Otsikko
Mistä voisin tietää mitä lapseni nimet tarkoittavat ja mistä voisin tietää niiden alkuperää ym. Pojan nimi on Kristian Henrik ja tyttö on Saaga Elena. koska…

Kysytty

Mistä voisin tietää mitä lapseni nimet tarkoittavat ja mistä voisin tietää niiden alkuperää ym. Pojan nimi on Kristian Henrik ja tyttö on Saaga Elena. koska Saaga viettää nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kristian (kreik. christianos, lat. christianus) tarkoittaa kristittyä, Kristuksen omaa, Kristukselle kuuluvaa. Henrik nimi on pohjoismainen muoto muinaissaksan nimistä Haimrich (haim=koti + rich=mahtava) ja Heinrich (hagan=hovi + rich=mahtava). Saga, Saaga merkitsee satua, josta meillä suomen Satu. Elena on Italiasta ja Espanjasta saatu muunnos Helenasta, joka ilmeisesti juontaa juurensa kreikan sanasta helios, aurinko, jolloin Helenan merkitykseksi saadaan aurinkoinen, loistava. Tarkemmat tiedot löytyvät teoksesta: Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. WSOY.