Otsikko
Haluaisin tietää mistä Inka nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa. Tarkoittaako nimi Inga samaa? Entä nimi Iisa tai Isa, mistä peräisin ja löytyykö suom…

Kysytty

Haluaisin tietää mistä Inka nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa. Tarkoittaako nimi Inga samaa? Entä nimi Iisa tai Isa, mistä peräisin ja löytyykö suom. almanakasta? Samoin tahtoisin tietää enemmän nimestä Elias ja Ahti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Inka on Ingridin ja Inkerin suomalainen lyhentymä, mutta tulee myös nimestä Inga. Inga taas on ruotsalainen lyhentymä nimistä, joiden alkuosana on muinaisskandinaavien Ing-jumalan nimi (mm. Ingeborg, Ingrid).

Isa on Isabellan lyhentymä, joka taas on espanjalainen ja italialainen muunnos Elisabetistä. Se on Suomen ruotsinkielisessä almanakassa 11.2. Iisa taas on kutsumamuoto Alisasta ja Iidasta. Sitä ei ole suomalaisessa almanakassa.

Eliaksen nimipäivä on 9.4. Aluksi Eliaksen päivä oli 17.4., mutta siirrettiin sitten Elias Lönnrotin syntymäpäivälle 9.4. Elias on kreikkalainen muoto heprean nimestä Elia "Jahve on jumalani". Keskiajalla se oli suosituimpia Vanhan testamentin nimiä. Vuonna 2003 Elias on 13:nneksi suosituin annetuista etunimistä.

Ahti on vanha suomalainen nimi. Se on ollut almanakassa 21.6. vuodesta 1909 asti. Se on Lemminkäisen kertonimi sankarirunoissa ja myös vedenhaltijan nimi. Ahtia on esitetty ristimänimeksi ensimmäisen kerran 1879. Nimi on käytössä myös Virossa.

Lähteinä käytetty
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja
Vilkuna, Kustaa: Etunimet