Mistä voisin löytää kreikan kielestä käännettyjä runoja suomeksi?

Kysytty

Mistä voisin löytää kreikan kielestä käännettyjä runoja suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et kerro, tarkoitatko klassista vai nykykreikkaa. Lopputuloksen kannalta tällä ei ole väliä, koska hakutulos ei niitä erittele, mutta sinun itsesi pitää ehkä kiinnittää tähän huomiota.

Suomen kansalliskirjaston kokoelma FENNICA https://fennica.linneanet.fi/
on erinomainen tapa etsiä tällaista aineistoa. Valitse Haku, valitse hakutyyppi luokitus, ja kirjoita hakukenttään UDK:87 -1 (tarkoittaa luokituksessa kreikan ja latinan kielinen runous), jolloin saat hakutulokseksi kaiken Suomessa julkaistun alkukieleltään kreikkalaisen runouden, joka on julkaistu kirjoina. Mukana tulee myös latinasta käännetty, joten olepa tarkkana.

Saatuasi näin listatuksi kirjat voit tarkistaa saatavuuden kirjastostamme, http://www.helmet.fi/

Tämän lisäksi on tietenkin Ilias ja Odysseia, jotka ovat runomuotoiset eepokset, mutta niitä et ehkä tarkoittanut?

Muuten kuin kirjoina julkaistuja suomennoksia on olemassa eri aikakauslehdissä. Niihin pääset kiinni Aleksi-tietokannassa. Se on käytettävissä kirjaston yleisötietokoneilla. Hakusanat kreikka ja runot antoi seitsemän osumaa. Vanhempia aikakauslehtiä on kirjastoissa, osa niistä on vain kirjastossa luettavia.