Mistä tulee verbi solmia, kun puhutaan avioliiton solmimisesta? Onko joskus tehty solmu asian vahvistamiseksi?

Kysytty

Mistä tulee verbi solmia, kun puhutaan avioliiton solmimisesta? Onko joskus tehty solmu asian vahvistamiseksi?

Vastaus

Vastattu

Verbillä "solmia" on kaksi merkitystä. Se voi tarkoittaa kirjaimellisesti solmun tekoa: yhdistää langan tms. päät t. erillisiä lankoja tms. panemalla ne keskenään solmuun; tehdä lankaan tms. solmu(ja). Solmia yhteen kaksi köyttä. Solmia kengännauhat. Solmion solmiminen.

Toisaalta sillä voidaan tarkoittaa: sopimuksen, liiton tms. tekemisestä, lopullisesta päättämisestä, ystävyys-, kauppa- tm. suhteiden aikaansaamisesta, alullepanosta. Solmia rauha(nsopimus). Solmia salaliitto. Solmia kauppa-, diplomaattisuhteet jhk maahan, jnk maan kanssa. Avioliiton solmiminen. Solmia uusia tuttavuuksia.

Kielitoimiston sanakirja https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onhan jossain päin maailmaa ollut tapana, että vihkimisen aikana tulevien puolisoitten oikeat kädet sidotaan yhteen, oikeat, koska Jumala on siinä uskonnossa siunannut oikean käden, olisiko ortodoksihäät, - tässähän sitä solmimisen etymologiaa on. Kuvaannollisesti siis sidotaan puolisot yhteen, jotta liitto kestää. Tässä traditiossa sormukset ovat oikean käden sormessa.

ETsin netistä, löytyi suuri määrä kuvia, joissa on vihkiparin kädet sidottu yhteen löyhästi tai tiukemminkin erilaisilla kankailla. Joissakin kuvissa ilmoitettiin lähteeksi skottihäät.

Vihkiparin oikeiden käsien "sitominen" yhteen nähtiin Downton Abbeyn viimeisellä kaudella Maryn ja Henryn häissä. Khra Travis pyöritteli kaulassaan olevan pitkän stoolan toista päätä käsien ympärille. Siis Englanti, Yorkshire, 1920-luku.
Fiktio tietysti, mutta historian tuntijan valvoma. Jos seremonia esitettiin väärin, netistä löytynee tarkkasilmäisten brittien kommentteja.

Myös kirjassa ja sarjassa Outlander Jamie Fraserin ja Claire Beauchamp Randallin ranteet sidotaan yhteen ja rätti solmitaan - seremoniassa tosin ranteisiin viilletään sarjassa haava, jotta vihittävien veri sekoittuisi. Fiktiota sekin, mutta sekä sarjassa että kirjassa ollaan yleensä aika tarkkoja yksityiskohdista.