Kirjastonhoitaja, Luin muutama vuosi sitten juutalaisen kirjailijan (nimestä muistan vain, että se oli pitkä ja vaikea lausua) romaanin, jonka nimi mielestäni…

Kysytty

Hei Kirjastonhoitaja,
Luin muutama vuosi sitten juutalaisen kirjailijan (nimestä muistan vain, että se oli pitkä ja vaikea lausua) romaanin, jonka nimi mielestäni oli "Myöhäinen avioliitto", mutta en nyt löydä sillä haulla mitään. Kirja oli niin kiinnostava, että lukisin sen uudelleen. Kannen sävy oli sininen ja noin 300 sivua. Kerronnan tyyli vaihtui kirjan sisällä useasti kertojasta riippuen.
Kiitos jo etukäteen, jos voitte auttaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja lienee A. B. Yehoshuan Myöhäinen avioero.

Kirjan takakannen esittelyteksti kuvaa Yehoshuan vuonna 1985 suomeksi ilmestynyttä romaania seuraavasti:

"Jehuda Kaminka, isä ja isoisä, tulee Yhdysvalloista Israeliin kevät kantapäissään. Valmistaudutaan pääsiäisen perhejuhlaan juutalaisten Egyptistä paon muistoksi. Mutta Jehuda on tullut ottamaan eroa mielisairaalassa olevasta vaimostaan Naomista, joka on yrittänyt vuosia sitten tappaa miehensä keittiöveitsellä. Jehudan amerikkalainen naisystävä odottaa heidän yhteistä lastaan."
"Tarinan kertovat kukin omalta kannaltaan Jehuda itse, hänen tyttärensä ja tämän aviomies, hänen vanhin poikansa ja tämän miespuolinen rakastaja, hänen nuorin poikansa ja tämän vaimo, hänen tyttärenpoikansa ja skitsofreeninen vaimonsa."
"Tämä sukutarina saa persoonalliset piirteensä avioliiton onnettomuudesta, hulluudesta, sukupolvien välisestä kuilusta, seksuaalisesta pahoinvoinnista ja hautautuneista älyllisistä ja henkisistä intohimoista. Realistisuudesta huolimatta Myöhäinen avioero on täynnä symboliikkaa, huumoria ja juonen yllättäviä käänteitä."