Etsin kirjaa tai novellia, jossa yksi mies jää sotarintamalle sodan loputtua, eikä hän tiedä loppuneen. Hän ampuu alas yhden helikopterin ja tappaa kaksi…

Kysytty

Etsin kirjaa tai novellia, jossa yksi mies jää sotarintamalle sodan loputtua, eikä hän tiedä loppuneen. Hän ampuu alas yhden helikopterin ja tappaa kaksi ihmistä taloonsa jonka vielä polttaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Henrik Tikkasen sodanvastaiset satiirit. Hän on kirjoittanut poteroon unohdetun sotamies Vihtori Käppärän seikkailuista kirjoissa 30-åriga kriget (1977), Men Karthago borde inte förstöras (Efter hjältedöden) (1979). Ne on julkaistu suomeksi Elvi Sinervon suomentamana ja tekijän kuvittamana yhteisniteenä Viimeinen sankari (WSOY 1979). Vihtori Käppärästä kertoo myös Tikkasen aiemmin ilmestynyt romaani Unohdettu sotilas (Tammi 1974).