Otsikko
Olin käymässä sattumalta Taivassalossa eräällä kirpputorilla. Huomasin siellä erään vanhan kirjan, jonka olisin halunnut, mutta raha pussini oli unohtunut…

Kysytty

Olin käymässä sattumalta Taivassalossa eräällä kirpputorilla. Huomasin siellä erään vanhan kirjan, jonka olisin halunnut, mutta raha pussini oli unohtunut mökille, ja unohdin täysin kirjan nimen ja kirjailian, joten ajattelinkin kysyä mikä kirja mahtaisi olla kyseessä:
- Kirjan nimi viittasi jollain tavalla Venetsiaan, tyyliin Pakomatka Venetsiasta tms.
- Alkuperäinen kieli oli hollanti, ja se on käännetty suomeksi
- Kirjan kannesta päätellen se on vanha, koska esim. takakannessa ei ollut tekstejä ja sivujen värikin viittasi vahvasti siihen, ja kyseessä oli jo neljäspainos kirjasta.

Jos on yhtään hajua, mikä kirja on kysessä pystyisitkö kertomaan mitä kirjassa tapahtuu noin pääpiirteissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä saattaisi hyvinkin olla Johan Fabriciuksen romaani ”Venetsian seikkailija” (WSOY, 1937; toinen painos 1960). Kirja on tosiaan suomennettu hollannista (”hollanninkielisestä 4. painoksesta suomentanut Toini Jännes”). Kirjan saatavuuden HelMet-kirjastoista voi tarkistaa osoitteesta http://www.helmet.fi etsimällä teoksen nimellä.

Kirjan sisällöstä on vaikea kertoa lukematta sitä kokonaan, mihin tämän palvelun puitteissa ei valitettavasti ole mahdollisuutta. Selailun perusteella kyseessä näyttäisi kuitenkin olevan tunteita ja seikkailuja täynnä oleva opus, joka päättyy aika synkkään sävyyn. Kirja on kirjoitettu preesensmuodossa, joten jos sellainen tyyli ärsyttää, en voi suositella sitä. Kuten nimikin vihjaa, tapahtumat sijoittuvat Venetsiaan.