Etsin tietoa 1900- luvun Suomesta, lähinnä 1900-luvun alku- ja keskivaiheilta. Haen tietoa yhteiskuntarakenteesta, arvoista, naisen ja perheen asemasta,…

Kysytty

Etsin tietoa 1900- luvun Suomesta, lähinnä 1900-luvun alku- ja keskivaiheilta. Haen tietoa yhteiskuntarakenteesta, arvoista, naisen ja perheen asemasta, taustakuvaa siitä, minkälaisessa yhteiskunnassa ennen sotia ja vähän niiden jälkeen täällä meillä elettiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdistin kysymyksessä olevan lauseen ”minkälaisessa yhteiskunnassa … elettiin” ehkä liikaakin arkielämän kuvaukseen, mikä vaikutti lähteiden poimintaan. Kirjojen kelpaavuutta lähdeteoksiksi oli vaikea arvioida. Seuraavat runsaasti kuvitetut, sangen epätieteelliset kirjat ovat saatavana pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista:

Kotimaamme kuva 1-3 : Suomi 1916-1987. WSOY 1988. ”…kertoo sanoin ja kuvin suomalaisten elämästä ja arkipäivästä sekä siihen vaikuttaneista tapahtumista ja ilmiöistä…”
Naisen ja perheen historiaa : oheislukemisto. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus, 1992. 95 s. (http://www.tkk.utu.fi/avoin/kh/Nape-w.htm)
Suomi silloin ennen : näin elettiin vuosina 1944-1956 / toim. Kai Linnilä ja Kaari Utrio. Tammi 1992. 608 s.
Täysiä vuosia : vuoden 1949 muotokuva / toim. Anna-Liisa Haavikko. Art House, 1999. 168 s. Esipuheesta: ”Suomi, johon kaikkien aikojen suurimmat ikäluokat syntyivät, oli niukkuuden ja optimismin maailma. … Tässä kirjassa kuljetaan menneeseen yksityisen muistitiedon ja kollektiivisten asioiden kautta.”
Täysiä vuosia : vuoden 1950 muotokuva / toim. Anna-Liisa Haavikko. Art House, 1999. 235 s.

Kaari Utrion perheen ja naisen historioista saa erinomaisen hyvän kuvan perheen ja naisen elämästä ja oikeudellisesta asemasta hiukan varhemmilla ajoilla:
Utrio, Kaari: Eevan tyttäret : eurooppalaisen naisen, lapsen ja perheen historia. Tammi, 1984. 465 s.
Utrio, Kaari: Perhekirja : eurooppalaisen perheen historia. Tammi, 1998. 511 s. (http://www.asemanlapset.fi/Citari/12/utrio.html , http://www.utu.fi/agricola/nyt/arvos/tekstit/118.html)

Seuraavissa on tieteellisempi ote:
Ajan paineessa : kirjoituksia 1930-luvun suomalaisesta aatemaailmasta / toim. Pertti Karkama, Hanne Koivisto. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999. 435 s.
Lähteenmäki, Maria: Mahdollisuuksien aika : työläisnaiset ja yhteiskunnan muutos 1910-30-luvun Suomessa. Suomen historiallinen seura, 1995. 348 s.
Kaarninen, Mervi: Nykyajan tytöt : koulutus, luokka ja sukupuoli 1920- ja 1930-luvun Suomessa. Suomen historiallinen seura, 1995. 297 s.
Kortteinen, Matti: Lähiö : tutkimus elämäntapojen muutoksesta. Otava, 1982. 324 s.
Sappinen, Eero: Arkielämän murros 1960- ja 1970-luvuilla : tutkimus suomalaisen työväestön elämäntavoista ja niiden paikallisista raumalaisista piirteistä. Suomen muinaismuistoyhdistys, 2000. 509 s.
Suomalaiset : yhteiskunnan rakenne teollistumisen aikana. WSOY, 1985. 354 s.