Serkulla on 12,5% samasta lähteestä tulevia geenejä. Lain mukaan serkun kanssa saa mennä naimisiin. Myös isoisovanhemmalla ja tämän lapsenlapsenlapsella on 12…

Kysytty

Serkulla on 12,5% samasta lähteestä tulevia geenejä. Lain mukaan serkun kanssa saa mennä naimisiin. Myös isoisovanhemmalla ja tämän lapsenlapsenlapsella on 12,5% "samoja" geenejä. Saako lapsenlapsenlapsi halutessaan mennä siis isoisovanhempansa kanssa naimisiin? Kysymys voi aktualisoitua ihmisten eliniän kasvaessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lain mukaan ei saa mennä isoisovanhempanssa kanssa naimisiin. Avioliitolain (13.6.1929/234 2.luvun 7. pykälän) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234?search%5Btype%5D=pi… mukaan
"Kukaan ei saa mennä avioliittoon isänsä, äitinsä, näiden vanhempien tai muun suoraan takenevassa polvessa olevan sukulaisensa kanssa eikä lapsensa, lapsenlapsensa tai muun suoraan etenevässä polvessa olevan sukulaisensa kanssa." 7 § (16.4.1987/411)