Tarvitsisimme kopion avioehtosopimuksesta, joka on tehty ennen kuin maistraatti alkoi rekisteröidä niitä. Sopimus on tehty joskus 1960-1970 luvulla. Mistähän…

Kysytty

Hei,
Tarvitsisimme kopion avioehtosopimuksesta, joka on tehty ennen kuin maistraatti alkoi rekisteröidä niitä. Sopimus on tehty joskus 1960-1970 luvulla. Mistähän sellaisen saisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Avioehtosopimuksia nykyisessä muodossaan on Suomessa laadittu vuodesta 1930 asti, kun vuoden 1929 avioliittolaki astui voimaan.  Avioehtosopimukset rekisteröitiin ottamalla ne miehen asuin- tai kotipaikan oikeuden pöytäkirjaan. Jos mies asui ulkomailla, avioehto käsiteltiin Helsingin raastuvanoikeudessa. Vasta vuoden 1988 avioliittolaissa määritettiin, että avioehtosopimukset tulee rekisteröidä maistraatissa. Siihen  asti avioehdot kirjattiin vain tuomioistuinten pöytäkirjaan ja niistä kuulutettiin Virallisessa lehdessä.

Helpoiten tiedot vanhasta avioehtosopimuksesta löytyvät siis Virallisesta lehdestä. Virallisen lehden numerot 60- ja 70-luvuilta ovat luettavissa esimerkiksi Pasilan kirjastossa, Kansalliskirjastossa ja Eduskunnan kirjastossa.

Oikeuden pöytäkirjoja säilytetään tuomiokuntien (maaseutu ja vuoden 1959 jälkeen perustetut kaupungit) tai raastuvanoikeuksien (vanhat kaupungit) arkistoistoissa. Yleensä yli 40 vuotta vanhemmat asiakirjat on lähetetty arkistolaitoksen säilytettäviksi. Helsinkiä koskevat asiakirjat ovat Kansallisarkistossa, muiden alueiden pöytäkirjat yleensä alueen maakunta-arkistossa. Oikeudenkäyntiasiakirjat ovat pääosin julkisia, mutta niiden käyttöön saattaa sisältyä joitakin rajoituksia.

Lähteet:

Arkistojen portti: Tuomiokunnat ja raastuvanoikeudet
Mustonen, Tia : Avioehtosopimuksen pätemättömyys ja osituksen esisopimus.
Pro gradu -tutkielma 2016 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/164883/Mustonen%20Tia%…

Julkisuus yleisissä tuomioistuimissa