Mistä tulee sanonta "veli hopea"?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "veli hopea"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan (osa S-Ö) mukaan veli hopea tai velihopea on tuttavallinen ilmaisu hyvästä ystävästä. Sitä ovat monet kotimaiset kirjailijat käyttäneet, esim. "Auta, veli hopea, onnetonta veikkoasi!" (Kataja). Mikäli haluat tarkemmin selvittää ilmaisun alkuperää, voit ottaa yhteyttä Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen: http://www.kotus.fi/.

35 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Voisiko velihopea juontua siitä, että toisin kuin äitikulta, siskokulta ja isäkulta, niin velikulta ei ole helittelynimi veljelle, vaan tarkoittaa veitikkaa, kujeilijaa tai veijaria eikä siis ole samalla tapaa yksiselittteisen positiivinen ilmaisu? Eli siksi siis veljen/hyvän ystävän kohdalla olisi otettu käyttöön "toiseksi arvokkain metalli"?

Kiinnostava tieto tästä asiasta: kirjan Eino Leinon kirjeet taitelijatovereille (Otava 1961) sivuilla 215–219 olevassa kirjeessä Olaf Homénille Leino kirjoitti tervehdykseksi "Veli hopea! (Jag rekommenderar det här ordet till använding, beklagligtvis passar det icke visàvis fruntimmer.)", suomeksi "Veli hopea! (Suosittelen tätä sanaa käyttöön, valitettavasti se ei sovellu naisiin.)".