Mistä tulee sanonta "mennä niin että hippulat vinkuvat"?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "mennä niin että hippulat vinkuvat"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen mukaan hippulat olivat pieniä koriste- tai muita esineitä reessä tai hevoskärryissä.
Kovaa ajettaessa sitten hippulat vinkuivat.
http://www.kotus.fi

Sanontaa on käsitelty Helsingin Sanomien kysy Kirstiltä palstalta. Kirsti kertoi että Iin ja Kuusamon seudulla hippulat löytyvät miehen jalkojen välistä. Lisäksi hippuloilla on kansan keskuudessa useitakin merkityksiä.
Hippulat ovat kenkien nahkaiset nyörit, jotka ovat usein messinkikoristeiset tai solmittu palloiksi. Juostessa ne sitten vinkuvat.
Erään tulkinnan mukaan hippulat eli hipulit ovat tossuja. "Menee niin, että hippulat vinkuu." Tulkinta on todennäköisesti satakuntalaista perua.

Eräs Kirstin lukija kertoi, että hippula (jossain päin Suomea sippula) olisi reen jalaksessa oleva metallinen koukku, johon vetoaisan alapäässä oleva rautainen lenkki pujotetaan.

Lähde: Helsingin Sanomat Kysy Kirstiltä 5.6.1994 ja 16.12.2007

128 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen kuullut, että tossujen nauhoissa oli ennen koristetupsukat, joista sanottiin, että ne olivat hippulat.

Minä' ehdotan,että Hippulta ovat miejen kulkuset.,Juoksin naiisiin niin.että Hippulta,kivekset vinkuivat-.

Kyseessähän oli Hippulan veljekset.
Nämä hieman pyylevät veljekset kiiruhtivat niin, että hengästyivät pahemman kerran ja siitä hengityksen vinkumisesta tuo sanonta.

Hippulat ovat kärrinpyörän liukulaakerit, jotka kovassa vauhdissa vinkuvat kuivuuttaan.

Mulle on jäänyt mielikuva mummoltani ja hänen siskoltaan, että vesikelkan ohjaksissa oli jotain naruja ja nämä sitten vinkuivat mäkeä alas laskettaessa! Entisajan vesikelkassa oli ohjasvarsina pystytapit/tangot, joista kelkkaa ohjattiin!