Otsikko
Mistä tulee nimi Rosita ja mitä tietoa nimestä löytyy?

Kysytty

Mistä tulee nimi Rosita ja mitä tietoa nimestä löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rositan nimipäivää vietetään Suomessa 4.5. Nimi Rosita on espanjalaisperäinen muunnos Rosa-nimestä. Nimi on saanut alkunsa kukasta. Ruusua on pidetty usein Neitsyt Marian kukkana. Ruotsin almanakassa etunimi Rosa onkin 2.7. eli Marian käyntipäivän kohdalla (Lempiäinen, nimipäivättömien nimipäiväkirja 1989,s.350.

Wikipedian mukaan Rosita on muunnos suomalaisesta naisen nimestä Ruusu. Ruusu-nimi tuli vuoden 1950 almanakkaan (Kiviniemi:Rakkaan lapsen monet nimet 1982, s.120) Muita muunnoksia meillä ovat Roosa ja Ruusa.

Nimi Rosa on tullut almanakkaan jo 1800-luvulla (sama, s. 105).