Minä vuonna valmistui ensimmäinen Lappeenrannan työväenyhdistyksen talo kaupunkiin?

Kysytty

Minä vuonna valmistui ensimmäinen Lappeenrannan työväenyhdistyksen talo kaupunkiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäisen oman talon työväenyhdistys osti vuonna 1900 lukkari Ketoselta. Taloa laajennettiin vuosina 1906 (juhlasali, vihittiin käyttöön 30.9.1906) ja 1912 (lisärakennukseen elokuvateatteri ja voimisteluseuralle painihuone). Vuonna 1918 työväentalo paloi.

Uuden työväentalon avajaisjuhla pidettiin joulukuussa 1925.

Lähde:
Sari Tupakka: Lappeenrannan työväenyhdistyksen rooli Lappeenrannan kunnalliselämässä 1893-1993.