Otsikko
Milloin rakennettiin Lappeenrannan Taikinanmäelle ensimmäinen vesitorni ja milloin nykyinen, onko nykyinen torni tehty vanhan "päälle" ?

Kysytty

Milloin rakennettiin Lappeenrannan Taikinanmäelle ensimmäinen vesitorni ja milloin nykyinen, onko nykyinen torni tehty vanhan "päälle" ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lappeenrannan ensimmäisen vesitornin suunnitteli arkkitehti Martti Välikangas, ja se otettiin käyttöön lopullisesti marraskuussa 1927. - Veden menekin kasvaessa päätettiin rakentaa uusi suurempi vesitorni. Uuden säiliön paikaksi ehdotettiin "entisen säiliön paikkaa, sen yläpuolelle." Lappeenrannan kaupungin rakennustoimistossa tehtiin piirustukset ja suunnitelmat uutta vesisäiliötä varten, joihin konstruktiopiirustukset laati Insinööritoimisto Rosendahl & Fredriksson. Vesitorni tuli käyttöön 8.9.1955.

Lähde: Salla, Pentti: Lappeenrannan vesilaitos 1926-1956, [1956?]