Milloin Lappeenrannan Kirjasto rakennus on rakennettu? Missa vanha kirjasto sijaitsi, katselin filmia 60 luvun lappeenrannasta ja Vapauden aukio naytti olevan…

Kysytty

Milloin Lappeenrannan Kirjasto rakennus on rakennettu? Missa vanha kirjasto sijaitsi, katselin filmia 60 luvun lappeenrannasta ja Vapauden aukio naytti olevan tyhja, joten sen on taytynyt sijaita muualla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lappeenrannan maakuntakirjaston talo vihittiin 7.8.1974. Sitä ennen kirjasto sijaitsi Säätiö- eli Postitalossa Kirkkokatu 5:ssä vuodet 1956-1974. Vuosina 1924-56 kirjasto oli toisella puolella katua, Lagerstamin talossa Kirkkokatu 6:ssa. Vuodet 1914-1924 kirjasto sijaitsi Holopaisen talossa Rantatorin varrella, sitä ennen 1900-1914 Pelkosen talossa Kauppakatu 24:ssä, sitä ennen Lönnrotin kansakoulussa 1888-1900 ja vuodet 1874-1888 Koulukadulla. Tarkemman historiikin voit lukea netistä www.lappeenranta.fi/kirjasto > palvelut > historiikki tai kirjasta Pekka Toivanen : Lappeenrannan kaupunginkirjasto 1883-1983 [1985].