Mistä johtuu nimi Lappeenranta?

Kysytty

Mistä johtuu nimi Lappeenranta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaupungin alkuperäinen nimi oli Villmanstrand eli Villimiehenranta.
Tuo nimi johtui kuningatar Kristiinan kaupungille antamasta sinetistä,
jossa oli kuvattu villi metsäläinen. Sama kuva on edelleen kaupungin
vaakunassa. Lappeenranta sai kaupunkioikeudet vuonna 1649.

Suomalainen paikannimikirja (2007)kertoo: "[Kartoissa] Lapwestrandh, Lappestrandz stad 1652, Lappeenrannan 1844. Nimeä oli jo aiemmin käytetty Lappeen pitäjässä Saimaan rannalla olleesta markkinapaikasta, joka nyt siis sai kaupunkioikeudet. Nimi on syntynyt kaupungin emäpitäjän Lappeen nimen pohjalta. Suomenkielinen nimiasu Lappeenranta esiintyi kaupungin asemakaavassa ensi kerran vuonna 1892."

36 ääntä

Kommentit

Jäin kaipaamaan tietoa siitä, mitä lappee tarkoittaa? Onko sillä jotain yhteyttä sanaan 'lappeellaan'?

"Lappee" on yhä kaupunginosan nimenä. Se on ollut nimenä kunnalla, jonka aikaisempi nimi oli Lappvesi ~ Lapvesi (vanhoissa ruotsinkielisissäkin teksteissä näin).
Lappee on kehittynyt tuon vanhan nimen murteellisista taivutusmuodoista, joista vesi-osan (kirjak. veden) d on jäänyt pois. Nimi tarkoitti Saimaan eteläistä osaa.

Kansalliskirjaston sanastotietokanta finto.fi
Suomalainen paikannimikirja, nykyään pdf:nä Kotuksen sivuilla
https://www.kotus.fi/kielitieto/nimisto/ajankohtaista_nimista/suomalain…