Otsikko
Kaavin Saarijärvessä on Kuonikkasaari. Mitä "kuonikka" merkitsee?

Kysytty

Kaavin Saarijärvessä on Kuonikkasaari. Mitä "kuonikka" merkitsee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvelisin, että "kuonikka" voisi kuulua samaan sanaperheeseen kuin Suomen murteiden sanakirjan mainitsemat kuona-sanan johdannaiset "kuonakko", "kuoneikko" ja "kuonikko", joilla on sellaisia merkityksiä kuin "kuonainen maa", "kuonainen paikka", "järven kohta, jossa on runsaasti tai josta on nostettu järvimalmia, kuonaa".

Useimmat suomalaiset kuona-alkuiset paikannimet ovat vesistönimiä, otaksuttavasti juuri (järvi)kuonan eli järvimalmin vuoksi - sangen sujuvastihan yksi saarikin tähän niemien, lahtien, järvien ja ojien joukkoon mahtuu. Kukaties Kuonikkasaari on ollut paikka, jonne Saarijärvestä nostettua järvimalmia on viety jatkokäsiteltäväksi. Arkeologisissa kaivauksissa rautakuona ja järvimalmi viittaavat paikalla tapahtuneeseen raudanvalmistukseen. C. P. Solitanderin kirja Om bruksrörelsen och bergshanteringen i östra Finland mainitsee Saarijärven yhtenä Itä-Suomen ruukkien käyttöön nostetun järvimalmin lähteenä, joten järvessä on todistettavasti tätä arvokasta kuonaa ollut.

Lähteet:
Suomen murteiden sanakirja. Kahdeksas osa, konkeri-kurvottaa
Suomalainen paikannimikirja