Naantalissa on Lappalaistenkatu. Naantalissa näyttää olevan myös ko. kadun lähellä Lappalaisten ranta ja mäki tai kallio. Mihin nimitykset perustuvat?…

Kysytty

Naantalissa on Lappalaistenkatu. Naantalissa näyttää olevan myös ko. kadun lähellä Lappalaisten ranta ja mäki tai kallio. Mihin nimitykset perustuvat? Perustuvatko nämä lappalaisnimet historiassa vaikuttaneisiin Lappalaisiin vai lappalaisiin vaiko joihinkin kansanperinnetarinoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tietoa Naantalin Lappi-alkuisista paikannimistä, mutta koko Suomessa on runsaasti tällaisia paikannimiä. Niiden on selitetty kertovan lappalaisten oleskelusta alueella. Lappalaisilla on tarkoitettu saamelaisten lisäksi myös muita eräilytaloudessa eläviä ja Lapiksi on voitu nimittää mitä tahansa syrjäseutua. (Suomalainen paikannimikirja 2007, s. 221)

Sana "lappi" ei ole saamelainen sana ja sen alkuperäinen merkitys on epäselvä. Yhden selityksen mukaan se kuuluisi etymologisesti samaan yhteyteen kuin "lape, lappea" ja olisi alkuaan yleisnimi jonka merkitys olisi ollut "syrjäseutu". (Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja 2013, s. 573) Näin ollen Naantalin lappalaisnimet eivät välttämättä liity lainkaan saamelaisiin.

Tarkempia tietoja Naantalin Lappi-nimistöstä ja paikkojen historiasta voit kysellä Naantalin kaupungilta (http://www.naantali.fi/fi_FI/), tai vaikkapa Turun yliopiston yleisen kielitieteen (https://nettiopsu.utu.fi/opas/oppiaine.htm?opsId=129&uiLang=fi&lang=fi&…) tai Suomen historian (http://www.utu.fi/fi/yksikot/hum/yksikot/suomenhistoria/Sivut/home.aspx) laitokselta. Vaski-kirjastojen kokoelmista löytyy Naantalin historiaa käsittelevää kirjallisuutta (esim. Naantalin historia 1,2 ja 3. Yksityiskohtaisen tiedon etsiminen vaatii tarkempaa lukemista.