Mistä tulee nimi Otto? Mikä on sen alkuperä ja minne sen juuret ulottuvat? Missä muodossa se on ollut alkuaan, mita se merkitsee käännettynä, mita muita nimia…

Kysytty

Mistä tulee nimi Otto? Mikä on sen alkuperä ja minne sen juuret ulottuvat? Missä muodossa se on ollut alkuaan, mita se merkitsee käännettynä, mita muita nimia kuuluu samaan nimiperheeseen jne.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otto–nimen juuret ovat Saksassa, se on muinaissaksalainen nimi, joka on tarkoittanut ’tilallista’ ja ’varakasta’. Otto on lyhennelmä nimistä ’Ottokar’ ja ’Ottomar’. Saksassa Otto on ollut monien hallitsijoiden nimi, esimerkiksi 900-luvulla vaikutti keisari Otto I Suuri. Samanniminen oli myös yhdistetyn Saksan luoja, ensimmäinen valtakunnankansleri Otto von Bismarck (1815-1898). Saksasta nimi kulkeutui Ranskaan, mistä normannit toivat sen Englantiin. Suomen almanakassa Otto on ollut jo 1700-luvulla.

Lähteitä: Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, Wsoy: 1999
Vilkuna, Kustaa: Etunimet, Otava: 2005