Mistä tulee Lahden koulukeskuksen nimi Gaudia?

Kysytty

Mistä tulee Lahden koulukeskuksen nimi Gaudia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahden kaupungin verkkosivuilla asiasta on kirjoitettu näin 16.3.2021:

"Lahden lukio Gaudian rehtori Jyrki Rosti toteaa, että latinankielisen gaudia-sanan perusmuodolla on positiivisia merkityksiä kuten ilo, riemu ja mielihyvä.
– Ylioppilasjuhlassa laulettava Gaudeamus on samaan sanaan liittyvä verbimuoto, joten monelle tulee jo sanasta Gaudia mielleyhtymä lukioon.

Rostin mielestä Gaudia-nimen merkitys kuvaa hienosti uuden lukion rakentuvaa toimintakulttuuria ja taipuu hyvin myös lukion brändin rakentamiseen ja markkinointiin."

Lähde: Paavolan kampuksella aloittaa Lahden lukio Gaudia - Lahti