Mistä tietää minkä ikäisille lapsille kirjoja voi lukea? Haluaisin lukea 7 vuotiaalle tyttärelleni fantasiakirjallisuutta, mutta en tiedä mitä esim…

Kysytty

Hei!
Mistä tietää minkä ikäisille lapsille kirjoja voi lukea? Haluaisin lukea 7 vuotiaalle tyttärelleni fantasiakirjallisuutta, mutta en tiedä mitä esim. Dragonlance-sarjan kirjat sisältävät? Onko siis jossain nähtävillä ikäsuosituksia vai pitääkö kirjat lukea ensin itse?
t.äiti

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täsmällistä vastausta kysymykseesi on mahdotonta antaa jo siksikin, että lapset kehittyvät eri tahtiin. Omalle lapselleni en lukisi Dragonlance-kirjoja, vaan ottaisin jotain kevyempää, esim. Spiderwickin kronikoita, Narnia-kirjoja tai vaikkapa Kate McMullanin Lohikäärmeakatemiaa. Vanhemmista kirjoista esim. Jane Natalie Priorin Lili Väkevä-kirjat sopisivat hyvin, samoin Eva Ibbotsonin iki-ihanat klassikot, joita on paljon.

Sadun ja fantasian raja on liukuva. Hyviä saturomaaneja on paljon, esim. Sebastian Lybeckin Latte-siilistä kertovat kirjat, Riikka Jalosen Nokikätkön ritarit-sarja sekä Timo Parvelan Maukka ja Väykkä-kirjat. Ainakin Latte-siilin seikkailut istuvat mielestäni täysin fantasiakirjan formaattiin, sillä niissähän yksinäinen sankari avustajineen pelastaa maailman kuten fantasiakirjoissa yleensäkin käy.

Suomalaisista tekijöistä mieleen tulee esim. Marja Luukkonen, jonka kirjoittamista fantasioista olen itse pitänyt. Samoin Ritva Toivolan kirjat soveltuvat mielestäni hyvin tähän tarkoitukseen, ehkä Reeta Aarniokin menisi jo.

Myös eri kirjastot tekevät lukudiplomeja. Ne selviävät usein jo Google-haulla, myös Kirjastot.fi-sivuston kautta voi löytää suosituksia. Erittäin hyvä ja laaja sivusto on osoitteessa: www.fi.risingshadow.net, mutta tämä sivusto esittelee fantasiakirjallisuutta laajalti, siis myös aikuisten kirjoja. Kirjammon Sivupiiristä löytyy myös hyviä vinkkejä, https://www.kirjasampo.fi/fi/sivupiiri