Mistä Tampereella Näsijärvessä sijaitseva Siilinkari on saanut nimensä ?

Kysytty

Mistä Tampereella Näsijärvessä sijaitseva Siilinkari on saanut nimensä ?

Vastaus

Vastattu

Ikävä kyllä, vaikuttaa siltä, että Siilinkari kuuluu niihin paikkoihin, joiden nimien synty ja nimeämisperusteet ovat pelkkien arvailujen varassa. "Ehkä se joskus ammoin näytti jostain suunnasta katsoen siililtä. Yhteyttä Reuharinniemen lapinraunioihinkin on väläytelty", kirjoittaa Tuomo Koivisto Tammerkoski-lehdessä julkaistussa Siilinkaria käsittelevässä kirjoituksessaan.

Kielitieteilijät ovat selittäneet suomalaisten siili-alkuisten paikannimien perustuvan saamen kielen 'talvikylää' merkitsevään sanaan siida. Näin esimerkiksi Siilinjärven nimen muotoutuminen on selitetty siten, että se on alun perin ollut Siidinjärvi, ja asu Siilinjärvi on syntynyt, kun nimi on seudulla eräilleiden hämäläisten murteen vaikutuksesta mukautunut hämäläiseen t : l -astevaihteluun (vrt. esim. hämäläismurteiden pata : palan 'padan').

Siilinkarin nimi voi hyvinkin Siilinjärven tapaan olla muistuma niiltä ajoilta, kun Tampereen seudulla vielä asui lappalaisia. Lapinraunioiksi kutsuttuja hautakumpuja on löytynyt mm. Lapinniemestä, Saunasaaresta, Tammerkosken yläjuoksulla sijainneesta Myllysaaresta, Lentävänniemestä ja Reuharinniemestä sekä Näsijärven rannoilta useistakin paikoista ja saarista. Hautaröykkiöitä rakensivat nimenomaan lappalaiset ja ne oli tapana rakentaa näkyville paikoille. Lapinrauniot on ajoitettu pääasiassa pronssikaudelle; Reuharinniemen lapinrauniot ovat rautakautisia.

Lähteet:
Tuomo Koivisto, Siilinkari on Tampereen arvokohteita. - Tammerkoski 3/2015
Jari Niemelä, Tamperelaisen tiedon portaat : Tampereen asiat aasta yyhyn
Suomalainen paikannimikirja