Mistä sanonta "See no evil, hear no evil, speak no evil" tulee ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Hei, mistä sanonta "See no evil, hear no evil, speak no evil" tulee ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanonta on tullut englannin kieleen Japanista. Shintolaisen pyhätön porttiin on 1600-luvulla kaiverrettu kuva kolmesta viisaasta apinasta, joista yksi on peittänyt silmänsä, yksi korvansa ja yksi suunsa. Niiden japaninkieliset nimet Mizaru, Kikazaru ja Iwazaru merkitsevät juuri "ei näe", "ei kuule" ja "ei puhu". Tämän symbolin kautta sanonta on ilmeisesti levinnyt tullut yleiseen käyttöön englannin kielessä 1900-luvun alussa.

Itse sanonta on ollut kauan käytössä ympäri Aasiaa. Sen uskotaan syntyneen Kiinassa ehkä 400-luvulla ennen ajanlaskun alkua ja perustuvan Kungfutsen lausahdukseen. Toisten teorioiden mukaan se olisi peräisin muinaisesta Egyptistä. Sanonnan mukaan ihmisen tulee pidättäytyä katsomasta, kuuntelemasta tai sanomasta pahoja tai vääriä asioita. Näin hän suojautuu pahuudelta ja on hyveellinen. Sen sijaan englanninkielisellä sanonnalla tarkoitetaan nykyään yleensä sitä, että joku jättää tietoisesti huomioimatta vääryyden ympärillään. Hän on kuin ei näkisi vääryyttä, ei puhu sitä vastaan ja näin välttelee velvollisuutta tehdä jotain asioiden korjaamiseksi.

Lähteet:

Symbolism of the Three Wise Monkeys

Grammarist: "See no evil, hear no evil, speak no evil"

Oxford Reference: Three Wise Monkeys

Free Dictionary: "see no evil, hear no evil, speak no evil"

Wikipedia (japani)

4 ääntä

Kommentit

Englannin kielessä on paljon ilmauksia, joilla vaikenemiseen viitataan monelta eri kantilta, mutta ei kuitenkaan sanaa, joka täsmälleen vastaisi sanaa "vaieta", "tiga" (ruotsi), "молчать" (venäjä), "tacere" (italia), jne. Ikään kuin vaikeneminen olisi englantilaisille niin erikoista, että se vaatii joka tilanteeseen ihan erityisen ilmauksen.