Miten määritellään maalauksen arvo? Varsinkin taulu, joka käytännössä on kehystetty valokuva? Jokainen pystyy ostamaan hyvän kameran ja ottamaan kohtalaisen…

Kysytty

Hei, miten määritellään maalauksen arvo? Varsinkin taulu, joka käytännössä on kehystetty valokuva? Jokainen pystyy ostamaan hyvän kameran ja ottamaan kohtalaisen hyvän kuvan nykyään, ja esimerkiksi https://www.ifolor.fi kautta suurentaa ja kehystää sen. Kiinnostaa tietää miten valokuvaa määritetään korkeahintaiseksi? Löytyyköhän tästä kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkeen taiteeseen pätee sama sääntö: kaupallinen arvo (siis se summa rahaa, jolla taide-esine vaihtaa omistajaa) riippuu kokonaan kysynnän ja tarjonnan suhteesta. Jos taiteilija on tunnettu ja "arvostettu", hänen tekemänsä taide maksaa enemmän kuin sen, joka ei ole tunnettu ja "arvotettu". Jonkin verran objektiivista perustaa hinnoille syntyy taideteoksen valmistuskustannuksista eli iso öljyväritaulu on periaatteessa kalliimpi kuin kämmenen kokoinen grafiikanlehti. Mutta jos taiteilija kuuluu ykkösryhmään, myös se grafiikanlehti on kallis. Mitään arvostuksista riippumatonta hintaa ei taiteelle voida määritellä. Kaupallinen arvo voi myös muuttua rajusti kumpaankin suuntaan ihan kiinnostuksen mukaan.

Valokuvat poikkeavat varsinaisista käden taitoa vaativista kuvataiteen lajeista siinä, että teknisesti ja sommittelullisesti onnistuneen kuvan voi ottaa myös sellainen, joka ei pysty piirtämään tai maalaamaan käytännössä yhtään mitään (tämän kirjoittaja kuuluu tähän ryhmään). Mutta jotta joku muu olisi valmis maksamaan hyvästäkään valokuvasta, täytyy valokuva saada julki ja kiinnostuneiden tietoisuuteen. Periaatteessa valokuvataiteen hinnat muodostuvat aivan samalla periaatteella kuin muutenkin, mutta koska valokuvien ottaminen on teknisesti helpompaa kuin piirtäminen tai maalaaminen, maailma on pullollaan huomiosta kilpailevia valokuvia. Käytännössä täytyy olla palkittu ammattikuvaaja, jotta valokuvissa pääsee kuvataiteilijoiden yleiselle hintatasolle (satasista tuhansiin ja kymmeniin tuhansiin euroihin - isommat summat koskevat käytännössä vain tunnetuimpia).

Kuvaaja itse voi määritellä kuvansa vaikka kuinka kalliiksi hyvänsä. Jos kauppa käy näillä hinnoilla, ne ovat "realistisia" hintoja. Jos kukaan ei ole kiinnostunut, hinta on liian korkea. Vanhat valokuvat ovat kulttuurisesti mielenkiintoisesti, mutta varsin harvoin niillä on suurta kaupallista arvoa. Kysynnän ja tarjonnan markkinat ovat tässä suhteessa armottomat. Jos myyjät ja ostajat kohtaavat samalla paikalla, se hinta jolla taideteos myydään, on aina "oikea", oli se sitten korkea tai matala. Jos hinta määrittyy huutokaupalla, tämä on vielä enemmän totta.

Heikki Poroila