Otsikko
Mistä saisi tietoa suomalaisesta kirjastojärjestelmästä (milloin ensimmäiset kirjastot perustettiin, nykykirjastojen määrä jne.)? Tarvitsen tietoa kirjastoista…

Kysytty

Mistä saisi tietoa suomalaisesta kirjastojärjestelmästä (milloin ensimmäiset kirjastot perustettiin, nykykirjastojen määrä jne.)? Tarvitsen tietoa kirjastoista, koska kirjoitan kirjasto-aiheesta lehteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisten kirjastojen historiasta on ilmestynyt äskettäin parikin teosta. Ensimmäinen on Sven Hirnin Kansankirjastosta kaupunginkirjastoksi--Helsingin kaupunginkirjasto 1860-1940 (1998). Sen otsikko keskittyy tosin vain Helsingin kaupunginkirjaston historiaan, mutta teoksessa käsitellään kyllä myös muiden kaupunginkirjastojen historiaa. Teoksen alussa on myös katsaus yleisten kirjastojen alkuvaiheisiin koko Suomessa.

Toinen on teos Kirjastojen vuosisata--yleiset kirjastot Suomessa 1900-luvulla (1999), jonka on toimittanut Ilkka Mäkinen. Kirjan ensimmäinen artikkeli (Hietala, Marjatta: Kirjastojen perustaminen: historiallista taustaa) voisi osua hyvinkin tiedontarpeeseesi.

Molemmissa kirjoissa on kirjallisuusluetteloita, joiden avulla löytyy lisää tietoa.

Yleisten kirjastojen historiasta näyttää löytyvän suomeksi tietoa paljon enemmän kuin tieteellisten kirjastojen. Kun lähetit kysymyksesi yleisten kirjastojen tietopalveluun, lienee tarkoituksesikin käsitellä niitä.

Kirjoja voi etsiä lisää osoitteesta http://www.libplussa.fi . Yhdistämällä hakusanat kirjastot ja historia saa esiin kolmisenkymmentä nimekettä. Sieltä voi myös tarkista edellä mainittujen teosten saatavuuden Helsingin ja pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista.

Kirjastojen työasemilla on pääsy Aleksi- ja Arto-nimisiin tietokantoihin Internetissä. Niistä voi hakea lehtiartikkeleiden viitteitä. Esimerkiksi Arto-tietokannasta löytyy em. hakusanoilla 162 viitettä. Mukana on myös tieteellisiä kirjastoja koskevia artikkeleita.

Internetissäkin on aineistoa kirjastojen historiasta, jota löytynee helpoimmin Yleisten kirjastojen verkkopalvelusivujen kautta osoitteessa http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/ (ks. esim. linkki Kirjastorakennukset ja kirjastohistoria).

Yleisten ja tieteellisten kirjastojen nykytilanteesta saa tilastotietoa esimerkiksi julkaisusta Kirjastot--Biblioteken--Libraries 1998--Yleisten ja tieteellisten kirjastojen toiminta. Uudempia yleisiä kirjastoja koskevia tilastoja on julkaistu Kirjastolehdessä 3/2000 sekä Internetissä. Osoitteessa http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/tilastot/ on linkkejä niihin.

Teoksen Kirjastojen vuosisata viimeinen artikkeli on Tuula Haavisto kirjoittama ...ad astra--kirjastoille tähtirooli tietoyhteiskunnassa?, josta voi saada kuvan kirjastojen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Suomen ensimmäiseksi yleiseksi kirjastoksi katsotaan muuten Vaasan luku-kirjasto, joka toimi vuosina 1794-1845. Siksi vuonna 1994 vietettiinkin yleisten kirjastojen juhlavuotta. Silloin tehtiin juhlakirja, joka löytyy myös Internetistä osoitteesta http://www.uwasa.fi/~sukkula/juhlakirja/etusivusu.html .