Mistä saan tietoa elämys-sanan etymologisesta taustasta? - kokemus- ja elämyssanojen (esim. ruotsiksi erfarenhet-upplevelse, saksaksi erfahrung-erlebnis,…

Kysytty

Mistä saan tietoa elämys-sanan etymologisesta taustasta?
- kokemus- ja elämyssanojen (esim. ruotsiksi erfarenhet-upplevelse, saksaksi erfahrung-erlebnis, englanniksi experience) semanttinen, onomatopoeettinen ja etymologinen tausta
- historia sanojen käyttöyhteyksistä
- mitä sanat ovat latinaksi, varhaiskreikaksi ja mitä ne ovat tarkoittaneet tuolloin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englannin etymologinen sanakirja Internetissä: http://www.etymonline.com/index.php (sangen hyvä sanakirja)
Englanti-latina-englanti-sanakirja Internetissä: http://sunsite.ubc.ca/LatinDictionary
Nyky- sekä muinaiskreikan sanakirja Internetissä: http://www.kypros.org/cgi-bin/lexicon

Latinan sanakirjan (Pekkanen, Tuomo: Nykylatinan sanakirja, Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2006) mukaan elämys on latinaksi: experimenum; iucundum; memorabile. Sanaa ’kokemus’ ei tässä sanakirjassa ole.

Pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa (http://www.helmet.fi/screens/mainmenu.html ) löytyy englannin kielen etymologinen sanakirja Room, Adrian: Cassell's dictionary of word histories. Cassell, 2002

Lapin kirjastojen (Lapin maakuntakirjasto, Kemijärven ja Tornion kaupunginkirjastot sekä Inarin, Kittilän, Kolarin, Pelkosenniemen, Pellon, Sallan, Savukosken, Sodankylän, Utsjoen
ja Ylitornion kunnankirjastot) tietokannasta (http://intro.rovaniemi.fi:8001/?formid=form2 ) löytyy englannin kielen etymologiasta kirja Wrenn, C.L.: The english language. Methuen & Co., 1966

Muiden kielten etymologisia sanakirjoja samoin kuin muinaiskreikan sanakirjoja on etsittävä tieteellisistä kirjastoista, joiden etymologia-anti on myös englannin osalta suurempi kuin yleisten kirjastojen. Niiden kokoelmiin sisältyviä kirjoja voit hakea tai pyytää hakemaan tieteellisten kirjastojen luetteloista myös yleisissä kirjastoissa. Helsingin yliopiston kirjastojen Helka-tietokanta on Internetissä vapaasti käytettävissä: https://helka.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…

Nykysuomen sanakirja , osat I ja II, A-K (9. p., WSOY, 1985) määrittelee sanan ’elämys’ seuraavasti: ”voimakkaasti vaikuttava kokemus; tapahtuma tms., joka tekee voimakkaan vaikutuksen…” Nykysuomen etymologisesta sanakirjasta (WSOY, 2004) sanaa ’elämys’ ei löydy.

Nykysuomen sanakirja (sama osa kuin yllä) määrittelee sanan ’kokemus’ seuraavasti: ”1. yksityinen, koettu tapaus, elämys. … 2. Kokemalla välittömästi saatu tieto t. tuntemus, käytännöllinen perehtyneisyys, harjaannus, kokeneisuus.”

Sana ’kokemus’ löytyy myös Nykysuomen etymologisesta sanakirjasta. ’Kokemus’-substantiivi on johdettu verbistä ’kokea’. ’Kokemus’ on esiintynyt suomen vanhimmassa kirjakielessä Agricolasta alkaen, mutta aluksi merkityksessä ’kokeminen, vastaanottaminen’. 1700-luvulla sanaa alettiin käyttää merkityksessä ’yritys, koe’. Nykymerkitys juontuu vasta 1800-luvun alkupuolelta. Sen rinnalla ovat vielä vuosikymmenten ajan esiintyneet merkitykset ’yritys; (verkkojen) kokeminen’.