Mistä on tämä "runo", jonka olen kuullut vuosia sitten radiosta "Unesi on rauhallinen kun annat linnun laulaa, ruohon viheriöidä ja vanhankin ihmisen elää"?…

Kysytty

Mistä on tämä "runo", jonka olen kuullut vuosia sitten radiosta "Unesi on rauhallinen kun annat linnun laulaa, ruohon viheriöidä ja vanhankin ihmisen elää"? Kyselen omaksi mielenkiinnoksi ja luulen, että tämä on intiaaneilta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti runoa/aforismia ei löytynyt. Kävimme läpi seuraavat teokset: Juoksu yönmaahan - tulkintoja intiaanirunoista, Elämän rumpu ja maan kosketus - Amerikan intiaanien ajatuksia ja elämänviisautta, Kello 12:n mietelauseita, Viisauden lähteillä / Gibran Kahlil ja Ajatusten vuosi - ajatelmia kautta vuosisatojen.

Teos Sanat kuin jäljet - intiaanien viisautta ei ollut vastaushetkellä käytössä, joten siihen teidän kannattaa tutustua omakohtaisesti.

Runojen löytämisen vaikeutena on se, ettei ole mitään kattavaa tietokantaa toisin kuin esimerkiksi satujen osalta. Satuja voi etsiä eri tavoin esimerkiksi Kallion kirjaston satuhakemistosta http://www.lib.hel.fi/kallio/sadut .

Baabelin runouskirjastossa http://www.kaapeli.fi/~nihil/baabel voit tutkia verkosta löytyvää runoutta eri tavoin jaoteltuna.

Kirjastoista löytyy edellä mainittujen teosten lisäksi vielä lukuisia runoaiheisia antologioita ja aforismikokoelmia, joihin voisitte tutustua.
Kirjaston kokoelmatietokannoista http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/tietokannat.htm voi yleisesti hakea asiasanoilla kuten aforismit ja vielä rajata hakua toisella asiasanalla.