Etsin runoa tai muuta runollista tekstiä koskien TYÖTÄ. Sen raskautta, merkityksellisyyttä, turhuutta... Tärkeää olisi joka tapauksessa että pääosassa on…

Kysytty

Etsin runoa tai muuta runollista tekstiä koskien TYÖTÄ. Sen raskautta, merkityksellisyyttä, turhuutta...
Tärkeää olisi joka tapauksessa että pääosassa on ihmisen puuhastelu ja sen merkityksellisyys/turhuus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työstä ja työnteosta kertovia runoja ja muita kirjoitelmia löytyy runsain mitoin mm. erilaisista antologioista. Ehdotan, että tutustut esimerkiksi seuraaviin teoksiin:

Aforismeja ja muita lyhyitä kirjoitelmia (luokka 10.8):

Työn iloa! - pieniä lauseita työssä raataville, 1998 (toim. Pirkko-Liisa Perttula)
Pelttari, Antti: Aforismeja aamupalaksi 2 - mietteitä työstä ja työttömyydestä, 2001
Salmi, Vesa: Vapauden rajat - filosofien sitaatteja työstä ja elämästä, 2005 (luokka 36.13)
Arvot ja ajatukset - työyhteisön ja elämisen ikuisia kestäviä ajatuksia, 2002 (toim. Kai Vakkuri)
Elämän viisauden kirja, 1986 (esimerkiksi teoksen osiot Työ, Rikkaus ja köyhyys ja Menestys, julkisuus, politiikka)

Varsinaisia runoja työstä (luokka 82.2):

Suomalainen omakuva - Jaakko Ilkasta City-Merviin, 1991 (toim. Salme Saure ja Kaarina Sala, esimerkiksi osioissa Verstaissa ja markkinoilla ja Äänenikin hukkuu työhön)
Käy eespäin - valikoima suomalaista työväenrunoutta, 1977
Engelberg, Rafael: Työpajan töminässä, 1905
Työn runo puhuu - Työn runo -kilpailun satoa, 1992

Kaikki teokset löytyvät Lahden kaupunginkirjaston pääkirjastosta.