Mistä on lähtöisin ja mitä tarkoittaa nimi Alissa?

Kysytty

Mistä on lähtöisin ja mitä tarkoittaa nimi Alissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alissa on Alicen ja Alician englanninkielinen muunnos, josta viitataan Aliisaan. Aliisan nimipäivä on 14.7. Aliisan kerrotaan olevan suomalainen muunnos ranskalaisesta nimestä Alice, joka voi pohjautua moniin nimiin: germaaniseen Adalheidiin, kreikan Aleksandraan tai Alethiaan (uskollinen) tai hebrean Elisabetiin. Alice ja sen muunnokset ovat suosittuja nimiä monissa maissa, esimerkiksi Englannissa ja Ranskassa sekä kirjallisuudessa: Liisan seikkailut ihmemaassa on alun perin Alice in Wonderland. Alisa ja Alice ovat Aliisan muunnoksia. Israelissa Aliza tarkoittaa iloa.

Suomessa Aliisasta on käytetty myös samoja kutsumamuotoja kuin Elisabetista: Liisa, Liisi, Lissa, Lissu, Liisukka, Lissukka, Lispe, Lispetti, Lipa, Lipe, Lippa ja Lilli, mutta myös muotoja Alissa, Alliisi, Alliisa.

Lähteinä on käytetty Eeva Riihosen kirjaa Mikä lapselle nimeksi, jonka Tammi on kustantanut vuonna 1992 sekä Kustaa Vilkunan kirjan Etunimet 4. uudistettua laitosta vuodelta 2005.