Mistä nimi Enna tulee? Montako nimeä pitää olla, jotta se tulee almanakkaan? Montako Ennaa Suomessa on kastettu?

Kysytty

Mistä nimi Enna tulee? Montako nimeä pitää olla, jotta se tulee almanakkaan? Montako Ennaa Suomessa on kastettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen teoksen Nimipäivättömien nimipäiväkirja mukaan Ennoja on Suomessa yli kolmesataa, mutta nimi on maassamme vähenemässä. Se oli suosionsa huipulla jo 1900-luvun kahden ensi vuosikymmenen aikana. Nimi Enna on samantapainen kuin Henriikan lyhenne Henna (almanakassa 20.1.). Nimi Enni muistuttaa samaan nimiryhmään ja –päivään kuuluvaa Henniä. Ennin nimipäivä on kuitenkin tammikuun 23. päivä.

Lempiäinen liittää nimet Enna ja Enni Elviinaan, joita 1980-luvun alussa oli vain vajaa sata sekä yleisempään Alviinaan, joita oli tuolloin yli tuhat sata. Hänen mielestään Alviina yleisyydessään ansaitsisi oman nimipäivän. Elviina on ehkä Alviinan muunnos tai naispuolinen muoto nimestä Elwin. Pyhä Elwin eli joskus 500-luvulla. Pyhimyslegendan mukaan hän oli irlantilainen. Myöhemmin hän lienee tehnyt lähetystyötä Lounais-Englannissa nykyisen Cornwallin kreivikunnan alueella.

Lempiäisen kirja on vuodelta 1989, joten väestörekisterikeskuksen tieto on paremmin ajan tasalla. Vuodesta 1899 alkaen on kastettu yhteensä 695 naista Ennaksi. Lukuun tosin sisältyvät myös jo keskuudestamme poistuneet. https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1 . Tänä vuonna on kastettu 32 tyttöä Ennaksi – ehkä nimi vielä yleistyy ja saa oman päivän.