Otsikko
Mistä löytyy sanat ja sävel ; " on maapallo pyöreä kuin appelssiini napa kahdella kantilla" ?

Kysytty

Mistä löytyy sanat ja sävel ; " on maapallo pyöreä kuin appelssiini napa kahdella kantilla" ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei valitettavasti löytynyt tietoa tästä laulusta. Kaarina Helakisa on kirjoittanut laulun Maailma on omena, jossa sanotaan mm. näin:
"Jokaisella on omena ja omena on kuin maailma, pallo kuperanpullea…", mutta tämä tuskin on oikea laulu, kun hedelmäkin on väärä.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Selvitin täjä juuri kaverini puolesta. Alkuperäinen sanoitus on Tupa-Uunon eli Uuno Tupaselan (1902 – 1983). Kappale kulkee nimellä Laulu maapallosta. 2015 Eki Jantunen ja Mutkattomat julkaisivat sinkun "Hauska Polla!" , jossa on käytetty alkuperäisen sanoituksen n. 6 säkeistöstä kolmea.

http://www.ekijantunen.fi/levyt.html

En ole vielä löytänyt alkuperäistä tekstiä. Tähän mennessä löytyneistä on kiittäminen Tampereen yliopiston kansanperinnearkistoa, Suomalaisen kirjallisuuden seuraa, ja Eki Jantusta. En tiedä, olisiko jälkimmäisellä kaikki kuusi säkeistöä tiedossa. Minulla ei ole levytystä, vasta tänään selvisi että sellainen on olemassa. Sinkkua on kyllä Ekiltä saatavana.

Kiitos tästä tiedosta! Lähetin sen kysyjälle myös.
Terv. Toimitus