Kaiken muun voi viedä halla, vaan ei kukkaa akkunalta... Mistä laulusta ja mistä saa sanat?

Kysytty

Kaiken muun voi viedä halla, vaan ei kukkaa akkunalta...
Mistä laulusta ja mistä saa sanat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen kappale on nimeltään Jääkukkia. Kappaleen on säveltänyt Lauri Lindström ja sanoittanut Martti Jäppilä. Kappaleen on levyttänyt ainakin Dallape orkesteri vuonna 1932.

Kappaleen sanat löytyvät mm. Suuresta toivelaulukirjasta, osasta numero 9. Kirja löytyy useista Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteistä, esim. pääkirjaston musiikkiosastolta.

Kappaleen sanat alkavat näin:

"Talvi-illoin akkunaan jäiset liljat kirkkainaan oudon kukkamaailman luo..."

Ensimmäisessä säkeistössä lauletaan myös näin:

"Kaiken muun voi viedä halla, mutta illoin akkkunalta jäiset liljat kukkii vaan ..."

13 ääntä

Kommentit

Säveltäjä allekirjoittaneelle tuntematon.
Sanoittajan nimi tuttu. Jääkukkia valssi ollut 1930 luvulla
erittäin suosittu tanssipaikoissa, olen kuullut. Harmi kun nykyään tuon
kappaleen tahdissa ei juuri nykyään voi tanssiaskelia ottaa.