Mistä löytyvät lääketieteelliset lyhenteet, joita on esim. epikriisissä? Ei ainakaan lääketieteen sanakirjasta eikä lääketieteellisestä sanastosta (niistä, …

Kysytty

Mistä löytyvät lääketieteelliset lyhenteet, joita on esim. epikriisissä? Ei ainakaan lääketieteen sanakirjasta eikä lääketieteellisestä sanastosta (niistä, joista niitä kirjastossa etsin).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lääketieteen termien selityksiä löytyy esim. teoksista Lääketieteen termit : Duodecimin selittävä suursanakirja. Helsinki : Duodecim, 2002. Antti Hervonen, Walter Nienstedt: Lääketieteellinen ammattisanasto. Tampere : Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo, 1991.

Myös internetistä löytyy ICD10-tautiluokitus, https://www.terveysportti.fi/terveysportti/icd10.koti ja Käypä hoito -potilasversio, http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle.

Tässä tapauksessa neuvoisin kääntymään hoitavan tahon puoleen ja pyytämään selvitystä epikriisin, jos siinä on jotakin epäselvää. Hoitava lääkäri on tässä tapauksessa paras asiantuntija vastaamaan hoitoa koskeviin kysymyksiin. Internet-haulla ESS viittasi lyhennykseen sanoista Epworth Sleepiness Scale eli uneliaisuuskyselyyn, jota käytetään uniapnean diagnoosin selvittämisessä.

42 ääntä

Kommentit

Kai on selvää, että julkisen terveydenhuollon pitäisi ylläpitää nettisivua, jossa lyhenteet ovat systemaattisessa ja hakutoiminnolla varustetussa muodossa?

Ymmärrän, että lääkäriksi pääseminen edellyttää 6 vuoden opintoja, mutta epikriisiä lukiessa syntyy vaikutelma että myöskin potilaaksi päästäkseen tulisi suorittaa ainakin lääkiksen pari ekaa vuotta.

Lääkärinä olen ymmällä toisten erikoisalojen käyttämien lyhenteiden merkityksestä. Tarvitaan lyhennesanakirja, ettei väärinymmärryksiä ja potilasvahinkoja pääse tapahtumaan ( kirurgia, radiologia....)

KVG, yleensä nopein

Tarkistakaapa tohtori.fi-linkkinne. Etusivu vaikuttaa hyvältä, mutta yrittäkääpä hakea jotain.

Mitä tarkoittaa AC -nivelen osteolyysiin viittaavaa löydöstä?
Niin ja nykyään hoitavaa lääkäriä todella vaikeaa saada kiinni no ainakin kunta sektorilla ilman ajan varausta ja aikojahan jaetaan aina kk/2 päähän mutta joa haluais heti jotain infoa se on sula mahdottomuus.