Mistä löytyisi tietoa hiphop pukeutumistyylistä?

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa hiphop pukeutumistyylistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi materiaalia näyttää olevan todella niukasti. Nuortenlehdissä kuten Suosikissa ja musiikkilehdissä kuten Basso-lehdessä käsitellään myös muotia ja tyyliä: http://www.basso.fi/digilehti/

Artikkelihaun avulla löysin seuraavanlaiset artikkelit:

Anna-lehden numerosta 8/2007 löytyy lyhyt artikkli Bling -tyylistä. Artikkeli nimi on "Katsoka tänne!".

Helsingin Sanomien NYT-liitteessä on julkaistu 31.3.2006 artikkeli samasta aiheesta eli Bling -tyylistä ja -kulttuurista. Artikkelin nimi on "Kilisee, kilisee. Mitä on bling-bling? Suomen blingein mies , Kapasiteettiyksikön Tasis, kertoo, miksi hiphopkulttuuriin kuuluu mahdoton pröystäily"

Image-lehden numerosta 9/2004 löytyy Kari Ala-Ilomäen artikkeli "Hiphopin uudet vaatteet". Artikkeli on 8-sivun pituinen eli näistä kolmesta selvästi laajin. Artikkelin lisähuomautuksena on seuraava teksti: "Haastatteluja piilomainonnasta hip hopissa ja musiikki -ilmiön leviämisestä muotiin"

Hiphopista löytyy lukuisia englanninkielisiä kirjoja, joissa sivutaan varmasti myös pukeutumistyyliä. Helsingin kaupunginkirjastostakin löytyi useita kymmeniä hiphop-kirjoja.

Selvästi paras tietolähde, johon törmäsin on Wikipedian englanninkielinen artikkeli: http://en.wikipedia.org/wiki/Hip_hop_fashion

Siinä käydään tarkasti läpi hip hop -muodin kehitystä ja historiaa ja annetaan linkkejä monille muillekin aihetta käsitteleville sivuille.

Googlatessa kannattaa yhdistää sana "hip hop" termeihin "style", "fashion" ja ehkä "clothes". Suomeksi hyviä hakusanoja ovat "hip hop muoti", "hip hop tyyli", jne.