Mitä edesmennyt Mors Kochanski tarkoitti sanomalla, että "mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän kannat"?

Kysytty

Mitä edesmennyt Mors Kochanski tarkoitti sanomalla, että "mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän kannat"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mors Kochanski on sanonut ”The more you know, the less you carry.”

Kochanski oli kanadalainen eränkävijä ja selviytymistaitojen opettaja. Sanonta viittaa siihen, että mitä paremmin tunnet ympäristösi ja osaat hyödyntää luonnon resursseja, sitä vähemmän tarvitsee kantaa mukanaan varusteita. Esimerkiksi voit eräretkellä kantaa mukanasi eväät, mutta jos osaat kalastaa tai kerätä syötäväksi kelpaavia marjoja tai sieniä, sinun ei tarvitse kantaa mukanasi niin paljon. Samoin, jos osaat rakentaa suojan lepoa varten, sinun ei tarvitse kantaa välttämättä mukanasi telttaa. Mitä paremmin siis tuntee ympäristönsä olosuhteineen eräretkeilleessään ja osaa hyödyntää erätaitojaan, sitä vähemmän tarvitsee kantaa erilaisia varusteita.

Kochanskin opastuksella erätaitoihin ja eräretkeilyyn voi tutustua mm. teoksessa Bushcraft : outdoor skills and wilderness survival.