Otsikko
Mistä löytäisin tietoa kielten kollokaatioista?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa kielten kollokaatioista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollokaatiolla tarkoitetaan kielitieteessä sanojen normaalia suurempaa taipumusta esiintyä lähekkäin. Kaupunginkirjastoista löytyy vähänlaisesti aineistoa tällaisesta kielitieteen erityisaiheesta.

Yliopistokirjastojen aineistotietokanta Lindan ja artikkelitietokanta Arton kautta lähteitä kuitenkin löytyy. Molempia tietokantoja voi käyttää yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja yleisten kirjastojen verkoissa.

Lindasta löytyvät mm. seuraavat lähteet:

- Mitä ovat kollokaatiot? kollokaatiostatuksen määrittäminen ja talouden erikoiskielen erikoisalailmausten kollokatiivisen luonteen tutkiminen / Heidi Korpunen (Pro gradu -työ 2004)
- Hyvin vaihteleva määrä - väldigt divergerande antal" : kollokaatioiden ja adjektiivien tulkkaamisesta / Pia Mietala (Pro gradu -työ 2002)

Artosta mm. seuraavia:

- Idiomien ja kollokaatioiden oppiminen suomenkielisessä kielikylvyssä / Grönholm, Maija 200, sisältyy julkaisuun XXVII kielitieteen päivät Oulussa
- Leksikaalisista kollokaatioista EU-asetusten käännöksissä ja Suomen lainsäädännön kielessä / Westerlund Hanna 2000, sisältyy julkaisuun Erikoiskielet ja käännösteoria) -- Pörröinen nalle söi herkullisen jäätelön - kollokaatiotaidoista suomen kielessä (L2) Grönholm, Maija 2000. sisältyy julkaisuun Fennistica fausta in honorem Mauno Koski septuagenarii

Vaasan yliopiston Nykysuomen ja kääntämisen laitoksen Idiomit ja kollokaatio -projektin lähteistä voisi olla sinulle myös hyötyä:

http://www.uwasa.fi/hut/suomi/idiomit.html