Har man undersökt kvinnors intresse av att lära sig främmande språk

Kysytty

Har man undersökt kvinnors intresse av att lära sig främmande språk

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kvinnovetenskap i Uleåborg har www-sidor här :
http://wwwedu.oulu.fi/nt/
Där finns det många goda länkar till andra sidor också och personalens kontakt-
information.

Andra sidor vilka tycks vara intressanta är Umeå Universitetens sidor:
http://www.genus.gu.se/kursumea.html
Där finns det också några böcker och artiklar, mm.de här:
-Nuolijärvi, Pirkko, "Kvinnors språk" I: Språk, språkbruk och kön Rapport från
ASLA:s nordiska symposium, Uppsala 7-9 nov 1991, red. Britt-Louise Gunnarson &
Caroline Liberg (Uppsala, 1991)

-Hultman, Tor G, "Språk och kön i skolan", Kvinnovetenskaplig tidskrift 1/90,
(stencil)
-Pedersen, Inge Lise, "Kvindeligt og/eller offentligt sprog?" I Språk, språkbruk och
kön Rapport från ASLA:s nordiska symposium, Uppsala 7-9 nov 1991, red
Britt-Louise Gunnarson & Caroline Liberg (Uppsala, 1991).
Rekdal, Olaug; Skutnabb-Kangas, Tove, "Kvinnoperspektiv på språk", I Karin
Westman-Berg (red), Gråt inte - forska!, (Prisma, 1979), (stencil)*
Unger, Rhoda & Crawford, Mary, kap 7 i Women and Gender. A Feminist Psychologi
(Mc Graw-Hill, New York, 1992, (stencil).
Det är sant, att många artiklar, länkar och böcker behandlar skillnaden mellan
kvinnornas och mäns språk, men jag tror, att de, jag har nämnt, skulle vara
intressanta.