Mitä sana "rova" tarkoittaa? ko.sanaan törmää ainakin paikan-nimissä Rova nimisiä kyliä lienee Suomessa useampia,lisäksi on tietysti Rovaniemi ja myös…

Kysytty

Mitä sana "rova" tarkoittaa? ko.sanaan törmää ainakin paikan-nimissä Rova nimisiä kyliä lienee Suomessa useampia,lisäksi on tietysti Rovaniemi ja myös Rovalompolo on tullut vastaan. Sukunimistä mainittakoon ainkin Hanhirova ja Koivurova

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan mukaan rova tarkoittaa kivikkoa, kivikkoista ja harvametsäistä, Pohjois-Suomessa myös korkeaa maata. Esimerkkeinä Nykysuomen sanakirja mainitsee muun muassa "rova metsän laidassa" ja "kivisen rovan päällä oli riihi". Geologisessa sanastossa rova merkitsee myös ahtojäiden muodostamaa röykkiötä.

Lähde: Nykysuomen sanakirjan yhdeksäs painos, osat 3 ja 4 (L-R), Wsoy, 1985

110 ääntä

Kommentit

Useammassa sallavilaisessa kielessä (esim venäjä, puola, makedonia) on ojaa tarkoittava sana "rov". No, ojiin liitty runsaasti myös kivikoita, vesi kun vie hienojakoisempaa mennessään.

...on mielenkiintoista sanojen alkuperän etsintä....

En todellakaan ole kielitieteilijä, mutta minun veikkaukseni on, että "rova" on melko suora, vain hieman väännelty laina saamen kielestä. Tietääkseni saamenkielinen kantasana tarkoittaa kahden joenhaaran välistä matalakasvuista niemeä.

Eikä tarkoita vaan vanhaa paloaluetta. On suora väännös saamesta, mutta Lapin suomessa merkitys hieman muuttunut aiemmasta, kuulemma harvapuustoinen vaara (ei itselle tuttu merkitys, kuten ei kivikkokaan). Pohjoisempana myös suomalaiset ymmärtävät sen vanhaksi metsäpaloalueeksi.