Haluaisin tietää mikä on sanan IHMINEN etymologia, mitä merkityksiä sanalla on ja miten se selitetään.

Kysytty

Haluaisin tietää mikä on sanan IHMINEN etymologia, mitä merkityksiä sanalla on ja miten se selitetään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen etymologisen sanakirjan mukaan ihminen-sanalla on vastineita kaikissa suomen kielen lähisukukielissä; muun muassa karjalan imehnine, vepsän inehmoi, vatjan inehmiin tai viron inimene. Alkuperäisen muodon määrittäminen on hankalaa, eivätkä tutkijat ole päätyneet yksiselitteiseen tulkintaan. Joidenkin tutkimusten mukaan sana 'ihminen' saattaa johtua mordvan sanasta 'inze' (vieras). Toiset arvelut viittaavaat ilma-sanan ja ihme-sanan johdoksiin. Suomen vanhassa kirjakielessä sana on esiintynyt muodossa 'inhiminen'. Nykymuodossa sana on mainittu ensi kerran 1544, mutta yleistynyt 1600-luvulla.

Lähde: Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja, WSOY, 2004

35 ääntä

Kommentit

'inHIMINEN' muistuttaa hieman sanoja
human,
humana, humano
humain, homme, humain, humaine

Kiintoisaa pohdintaa niin keskeisestä ihminen-sanasta. Mieleen tuli voisiko sana olla jotenkin yhteydessä minä-sanaan?

Lintu - lintunen,
Ihme - ihminen.

Ihminen, pieni ihme.

Ihminen - pieni ihme on aika hyvä veikkaus.

Mua häiritsee kuitenki sana "inhimillinen". Siinä se runko on selkeesti toi vanha inhimine.

Hain googlesta inhimine. Kysyi: tarkoititko "inhumane" :D
hauskan lähellä noi sanat kyl.