Otsikko
Mistä katja nimi on tullut? Mikä on sen arvokkuus? Siis millainen arvo sillä on nykypäivänä?

Kysytty

Mistä katja nimi on tullut? Mikä on sen arvokkuus? Siis millainen arvo sillä on nykypäivänä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katja on venäläisperäinen lyhentymä Katarinasta.

Katja nimestä löytyy lisätietoa Kysy kirjastonhoitajalta palvelun arkistosta osoitteesta http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx

Poimin sieltä vastauksen, joissa käsitellään Kaisa-nimeä, jolla on sama alkuperä kuin Katjalla.

"Pentti Lempiäisen suuren nimipäiväkirjan mukaan Kaisa -nimi on lyhentymä Katarinasta. Suomen almanakassa se on ollut vuodesta 1952 rinnakkaisnimenä Katarina Aleksandrialaisen päivän kohdalla 25.11.
Katarina (kreikan katharós=puhdas, siveä) on kristikunnan suosituimpia nimiä. Katolisessa kirkossa on 15 tämännimistä pyhimystä. Suosituin on edellämainittu Katarina Aleksandrialainen, joka surmattiin kidutuspyörässä noin v. 310. Kirkkotaiteessa hänen tunnuksensa on nk. Katarinan pyörä. Suomessa häntä kunnioitettiin jo keskiajalla, hänelle omistettiin kirkkoja ja hänen kuviaan löytyy keskiaikaisten kirkkojen seinämaalauksissa.
Katarina -nimestä on paljon muunnoksia. Suomenkielisessä almanakassa niistä ovat Kaarina-Kaija-Kaisa- Kaisu, Kata-Kati-Katja-Katri-Riina.
Muissa kielissä johdannaisia ovat mm. Karen, Käthe, Kate, Kitty, Jekaterina, Katinka, Trina, Trine, Trinette" (20.2.2006)

http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=b48f…

http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=beb3…