Missä säädetään tieteellisten kirjastojen toiminnasta? Ja löytyisikö ko. lakia/asetusta verkosta?

Kysytty

Missä säädetään tieteellisten kirjastojen toiminnasta? Ja löytyisikö ko. lakia/asetusta verkosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tieteelliset kirjastot ovat hallinnollisesti oman kehysorganisaationsa osa. Suomen tieteelliset kirjastot ovat pääosin yliopistojen ylläpitämiä. Niiden rinnalla on joukko tutkimuslaitosten, virastojen ja muiden oppilaitosten kirjastoja. Erillinen laki on olemassa Eduskunnan kirjastosta, Varastokirjastosta ja Näkövammaisten kirjastosta. Kansalliskirjastona toimii Helsingin yliopiston kirjasto. Sitä koskevat säädökset löytyvät yleisestä yliopistolaista ja asetuksesta. Yliopistolaki 27.6.1997/645.

Kysy kirjastonhoitajalta-etätietopalvelun arkistosta (http://tietopalvelu.kirjastot.fi/asiasanahaku_main.asp?id=1663&arkisto=…) löytää hakusanalla tieteelliset kirjastot 25.1. 2000 päivätyn vastauksen, jossa selviteään Suomen keskuskirjastoja. Lakitekstit löytyvät verkosta Valtion säädötietopankista (http://finlex.edita.fi/)/Lainsäääntö vuosijärjestykssä tai haulla.