Otsikko
Luin lapsena 60-70 luvulla kirjaa Eevasta, joka päättää muuttaa yksinäisen elämänsä suunnan. Mistähän kirjasta on kyse?

Kysytty

Luin lapsena 60-70 luvulla kirjaa Eevasta, joka päättää muuttaa yksinäisen elämänsä suunnan. Tässä projektissa häntä auttaa Yrjö- niminen ystävä. Eeva liittyy erilaisiin kerhoihin tavatakseen ihmisiä. Mistähän kirjasta on kyse?

Vastaus

Vastattu

Täysin kuvausta vastaavaa kirjaa en valitettavasti löytänyt.

Lähimmäksi osui Ursula Aspegrenin Vempelikeetus ja tasapaksut (Tammi, 1948), jonka sisällöstä Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta kertoo näin: "Yhteiskoulun kolmasluokkalaiset Eeva ja kertomuksen minä päättävät perustaa yhdessä Mairen ja Ainon kanssa Vempelikeetus-nimisen kerhon, jonka yksi säännöistä on se, että erottamisen uhalla ei saa olla poikien (tasapaksut) kanssa tekemisissä tai seurustella eli olla poikamallu. Sääntöihin kirjataan muun muassa, että kerhon tarkoituksena on estää tasapaksujen kepposten onnistuminen, tehdä yksi hyvä työ salaa päivässä ja seikkailla. Tasapaksuista etenkin Salamanteri (Santeri) ja Herodes (Yrjö) aiheuttavat minäkertojalle ja Eevalle päänvaivaa, eikä hyvien töiden tekeminenkään aina suju kommelluksitta. Vempelikeetus onnistuu kuitenkin auttamaan paikallista poliisia selvittämään salakuljetusrikoksen." (https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta)