”Kaikki kauniit laulut nukkuu nurmikummun alla"?

Kysytty

Missä kappaleessa on käytetty Elina Vaaran runoa, jossa sanotaan ”kaikki kauniit laulut nukkuu nurmikummun alla”. Mielestäni Einari Marvian tekemä kappale, mutta löytyisikö jostain kappale esitettynä tai koko kappaleen sanoituksia?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on Elina Vaaran runo ”Balladi”. Se löytyy ainakin CD-levyltä Sydänyön lauluja (Lintu, 2008) Pekka Ristolan säveltämänä ja Timo Kaitaron esittämänä. Nuotit löytyvät teoksesta Sininen laulu : runoja ja sävelmiä (Musiikki Fazer, 1977).

Ilmeisesti myös Einari Marvia on säveltänyt kappaleen, mutta se taitaa löytyä esitettynä ainoastaan vanhalta C-kasetilta Einari Marvian lauluja I. Esittäjä on mezzosopraano Eeva-Liisa Saarinen. Tieto löytyy arkistoluettelosta osoitteesta https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/94602/688a%20Marvia.pdf?sequence=2. Kasettia ei näytä listatun Kansalliskirjaston tietokantaan, eikä sen nuotteja ole ilmeisesti julkaistu.